پولیتیکو: مقام‌های تهران به دنبال ترور ترامپ و همکارانش هستند

اعضای سابق کاخ سفید می‌گویند جمهوری اسلامی ایران همچنان برای ترور آنان و دونالد ترامپ مصمم است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا-AFP

مقام‌های آمریکایی درمورد تهدیدها و تلاش‌های مکرر جمهوری اسلامی برای به قتل رساندن دونالد ترامپ و برخی از ژنرال‌های ارشد سابق و مشاوران امنیت ملی کاخ سفید هشدار می‌دهند. آنان تاکید می‌کنند که تهران نمی‌خواهد از این پروژه عقب بنشیند.

نشریه پولیتیکو با اعلام این خبر، در گزارش تازه‌اش آورده است که جمهوری اسلامی ایران از ژانویه ۲۰۲۰ که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت و نامزد فعلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دستور حمله پهپاد آمریکایی به قاسم سلیمانی را صادر کرد آشکارا ترامپ و همکارانش در بخش امنیت ملی را تهدید کرده است.

تهران همچنین ویدیوهایی را منتشر کرده است که برنامه ترور ترامپ و شماری از ژنرال‌های آمریکایی را در آینده‌ای نزدیک به تصویر می‌کشند و از این طریق وعده انتقام داده است.

اما حالا به گفته ۱۲ مقام آگاه به پولیتیکو، تلاش‌های منصوبان علی خامنه‌ای برای کشتن ترامپ و افرادی که مسئول قتل قاسم سلیمانی به شمار می‌آیند، به مرحله‌ای گسترده‌تر و تهاجمی‌تر از آنچه تا پیش از این گزارش شده بود رسیده است.

مت اولسن، دستیار دادستان کل وزارت دادگستری در امور امنیت ملی آمریکا، گفت: «این مسئله فوق‌العاده جدی است و ایران به‌صراحت اعلام کرده است که در گرفتن انتقام از مقام‌های سابق مرتبط با حمله به سلیمانی مصمم است.»

پولیتیکو همچنین گزارش داده است که دولت بایدن برای حفاظت از برخی از مقام‌های دولت ترامپ اقدامات بی‌سابقه‌ای انجام داده است، اما برخی دیگر از چهره‌های نظامی و سیاسی، که ممکن است هدف حمله ترور جمهوری اسلامی قرار گیرند، هیچ نوع حمایت دولتی دریافت نکرده‌اند.

این رسانه با ۲۴ نفر از افرادی که به نظر می‌رسد به‌خاطر کشتن قاسم سلیمانی در فهرست ترور جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، از جمله قانون‌گذاران فعلی و سابق ایالات متحده، عوامل سرویس مخفی، دستیاران کنگره و مقام‌های ارشد دولتی گفت‌وگو کرد. آن‌ها نیز درمورد تهدیدهای تروریستی که در پیرامونشان احساس می‌کنند توضیح دادند و گفتند که ظاهرا بسیار ملموس‌تر از ویدیوهای گرافیکی و اعلامیه‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی سپاه قدس است.

در این گزارش همچنین آمده است که بسیاری از افرادی که پولیتیکو با آنان مصاحبه کرده است، استدلال می‌کنند که دولت ایالات متحده همچنان با تهدیدهای ایران دست به گریبان است و هنوز راهی اساسی برای محافظت از همه کسانی که در معرض خطرند پیدا نکرده است.

در همین رابطه مگان ریس، مشاور سابق میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه ایالات یوتا و از نزدیکان دونالد ترامپ، گفت: «تهدید بسیاری وجود داشت، اما تعدادی از افراد هم بودند که احتمالا اهداف بسیار مهمی برای ترور از سوی ایران هستند و تقریبا هیچ حمایت دولتی نداشته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قانون‌گذاران آمریکا برای کمک به وزارت‌های دفاع و امورخارجه آمریکا اخیرا بودجه بیشتری اختصاص داده‌اند تا از برخی از مقام‌های سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، که ایران به دنبال ترور آن‌ها است، محافظت بیشتری کنند. با این حال مقام‌های سابق شورای امنیت ملی به پولیتیکو گفتند که آنان تا حد زیادی خودشان از خودشان مراقبت می‌کنند.

پولیتیکو نوشته است از آنجایی که این افراد در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ برای کاخ سفید کار می‌کردند، معتقدند که باید از حمایت‌های امنیتی سرویس مخفی برخوردا شوند، اما در حال حاضر برخی از آنان سالانه صدها هزار دلار برای تامین امنیت خود و اعضای خانواده‌شان هزینه می‌کنند.

سرویس مخفی از اظهارنظر درمورد این ماجرا خودداری کرد، اما شان ساوت، سخن‌گوی شورای امنیت ملی آمریکا، مدعی شد که دولت بایدن تهدیدات ایران را «موضوع امنیت ملی و داخلی در بالاترین اولویت» می‌داند و اینکه «اگر ایران به شهروندان آمریکایی، ازجمله افرادی که در دولت خدمت کرده‌اند، حمله کند با عواقب شدیدی مواجه خواهد شد.»

پنتاگون در دوران ترامپ ارزیابی کرده بود که قاسم سلیمانی مسئول کشته یا نقص عضو شدن هزاران آمریکایی در جریان جنگ آمریکا در عراق بوده است. این سازمان اعلام کرد که حمله پهپادی دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ علیه سلیمانی و ۹ شبه‌نظامی دیگر تحت حمایت ایران، طرح‌های فعال جمهوری اسلامی ایران را برای قتل بیشتر آمریکایی‌ها متوقف کرد.

چهارم مهر امسال نیز دونالد ترامپ با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس، از تهدید علیه جانش از سوی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

در پیام ترامپ آمده است: «تهدیدهای وسیع علیه جان من از سوی ایران. کل ارتش ایالات متحده به تماشا نشسته و منتظر است. ایران قبلا اقدام‌هایی کرده بود که نتیجه نداد. اما آن‌ها دوباره تلاش خواهند کرد. شرایط خوبی نیست. من با مردان، تفنگ‌ها و سلاح‌های زیادی احاطه شده‌ام.»

بیشتر از جهان